Inlägg nr. 27 - Allt jag vet om: Hong Kong

Nu har det varit paus här ett tag. Eftersom jag varit tillbaka i Sverige ett tag nu har det inte direkt funnits något att skriva om, men jag har funderat på att göra det här till en reseblogg tills nästa gång jag åker till Kina, för det vet jag att jag vill. I alla fall. Några resor hoppas jag hinna med innan nästa Kina-vistelse, förhoppningsvis London snart. Fram tills dess ska jag skriva lite om några städer i Kina som jag hunnit besöka. Vad man inte får missa, vad man lika gärna kan missa, osv. Jag börjar med Hong Kong.

 

Introduktion:

När jag blir frågad hur det var att vara Kina och inkluderar Hong Kong i den benämningen brukar jag börja med att förklara att HK inte är Kina. Visserligen hör de ihop, men HK (som ju är en tidigare brittisk koloni) känns mer som en blandning mellan ett tropiskt Storbritannien och Japan. Maten är internationell och det är nästintill omöjligt att hitta kinesisk mat (till skillnad från Kina där maten först och främst är kinesisk). Nattlivet liknar inte alls det i Kina och befolkningen känns artigare, mer serviceinriktad och helt enkelt fruktansvärt annorlunda.

 

HK består av en liten bit fastland (som vi kan kalla Kowloon, även om denna benämning egentligen är ett visst område av fastlandet) och flera omkringliggande öar, varav de största heter HK Island (den ursprungliga ön) och Lantau Island (där flygplatsen ligger). HK Island har mycket sight-seeing medan Lantau är bra för bad och Kowloon perfekt för shopping. Inget VISA behövs för att besöka HK och man får stanna i en månad. När jag var i HK gick HK-dollarn lite billigare än den svenska kronan så alla priser som jag nämner under kan ni tänka er som ungefär 15% billigare.

 

Att ta sig igenom tullen:

Du behöver ha med dig ett papper på en adress i HK som du ska bo på. Förhoppningsvis kommer de inte fråga om det, men om de gör det så är det bra att vara förberedd. De kommer även vilja se ett bevis på att du ska lämna landet inom de 30 dagar du har på dig, så att ha en utskrift på en hemresebiljett är inte att förakta.

 

Att anlända i och lämna Hong Kong:

Du kommer förmodligen flyga till Hong Kong. Då kommer du landa i Hong Kongs flygplats, på Lantau Island. Det första du då behöver veta är det här: För att komma in till stan (och samma sak gäller när du ska åka hem igen) finns följande alternativ.

 

Det första är tunnelbanan. Om du ska till HK Island kommer det kosta dig runt 100 HKD, för en resa till Kowloon kanske runt 50-70 HKD. (Octopus-card)

 

Alternativ nr. 2 är taxi. Jag kan inte ens börja fundera över hur dyrt det skulle bli. 200, 300, 400 HKD. Kanhända ännu mer.

 

Eftersom HK har mycket bra busstraffik till sin flygplats skulle jag rekommendera detta alternativ. Bussen kostar ca. 40 HKD och beroende på vilken buss du väljer kan du ta dig till de flesta hostel och andra ställen du kan tänkas vilja ta dig till. (Octopus-card)

 

 

 

Å andra sidan kanske du inte alls kommer med flyg, du kanske kommer från Shenzhen (den kinesiska grannstaden) och själv tar dig igenom gränsen. Jag har själv bara försökt mig på en av tullarna, den som ligger i samband med Shenzhens centralstation, men vad jag har hört ska det finnas tre stycken. Två av dem, bland annat den vid Shenzhen, är kopplade till HK's tunnelbanesystem och det är lätt att ta sig in till HK. Den tredje tullen går med färja över floden men eftersom jag inte provat den har jag ingen aning om hur det fungerar.

 

Å tredje sidan kanske du kommer med tåg direkt från någon kinesisk stad. Det här har jag heller aldrig provat, men vad jag förstår borde du landa på tågstationen i Hong Hum på Kowloon.

Boende:
Boende är, som ni kanske vet, rätt dyrt i HK. Jag och min vän Annika betalade 100 HKD per natt för ett dubbelrum på ett hostel i Tsim Sha Tsui (uttalas Tsim Sha Tshö). Då får man inte speciellt bra standard. Ett fruktansvärt litet rum med skjutdörr, med toalett, handfat och duschslang. Två plastiga sängar och lite kackerlackor på köpet.

Kowloon (fastlandet) är billigare, men tyvärr finns det mesta du vill göra på HK Island. Om du prioriterar bra (och ev. billigare) boende framför en lite längre resväg till händelsernas centrum har jag hört att Kowloon har många bra hotell. Vill du bo billigt på Kowloon finns Mirador Mansion och Chunking Mansion i Tsim Sha Tsui. Dessa två är hostel/restaurang/affärs-komplex med mängder av olika hostel i ett och samma hus. Ingångarna är fyllda med indier som vill sälja dig saker och drar dig fram och tillbaka. Om du kommer tillbaka till ditt boende efter klockan 12 måste du fylla i en blankett med personuppgifter. En viktig sak du måste veta är dock att om tunnelbanan slutar gå måste du ta taxi över vattnet från HK Island. Och en taxi som åker över vattnet är inte särskilt lätt att få tag i och är också rätt dyrt (runt 100-180 HKD).

HK hostel ligger på HK Island, och har pekats ut som bästa boendet i HK av Lonely Planet. Jag vet inte om jag håller med: HK Hostel är en "kedja", flera olika hostel som ligger nära varann och ägs av samma person. De olika hostelen har väldigt olika service och även när vi bodde på det bästa hostelet hade vi mycket strul med personalen som är både oengagerad och oartig. När jag var där sist satt det även uppe en lapp om att "Hostelet som drivs i den här byggnaden är illegal", så jag vet inte... I alla fall. Hotell finns det säkert gott om på HK Island, men jag har ingen koll på prisklassen. Min kusin som snart ska besöka HK har bokat ett hotell på södra delen av HK Island, vilket jag tycker låter som en klok idé. Jag kan gissa att det är billigare för bättre standard än vad man kan få på den norra delen och förhoppningsvis slipper man de dryga taxinotorna. Jag återkommer om det här när min kusin kommer tillbaka.

Vad jag rekommenderar då: Lägg lite mer pengar och bo på HK Island. I slutändan finns nästan allt du vill göra på HK Island så pengarna du lägger på boende tjänar du igen på taxiresorna du slipper betala för.

 

Service:
Servicen är mestadels bra i HK. De allra flesta kan engelska (de äldre är dock bättre än de yngre, så om du talar med någon ung som inte förstår dig, försök att vända dig till någon lite äldre). Är du på en restaurang och inte blir förstådd kan jag i alla fall hjälpa till med frasen Mai Dan (uttalas Majj Dann) som betyder “notan, tack”. På tunnelbanestationerna finns det stora kartor över sevärdheter och gator och på de allra största och mest välbesökta t-banestationerna står det personal vid dessa kartor som gärna berättar för dig var stället du letar efter ligger. Stan är även bra skyltad och det är lätt att hitta det allra mesta.

 

Mat och dryck:

HK har flera bra matställen, men de trevligaste jag träffade på låg vid Central Mid-Level-Escalators vid t-banestationen Central på HK Island. HK har bra mat från hela världen, men om man är mer ute efter lokal HK-mat borde det finnas några sådana restauranger också. Jag kan inte namnet på den jag besökte, men jag ska fråga min vän och återkomma om det. (Ca. 100 HKD)

 

En underbart bra indisk restaurang fann vi (förvånandsvärt nog) i Chunking Mansion vid t-banestationen Tsim Sha Tsui på Kowloon. Det såg ut som en skolmatsal och var trångt och crowded, men värt det om man tycker om indisk mat. (Ca. 50 HKD)

 

Frukostar anser jag att man gör bäst med en bagel (15 HKD) på Starbucks eller med bröd från 7 Eleven.

 

Åker man Central Mid-Level-Escalators upp kommer man komma till området SOHO, som har många mysiga barer där man kan beställa in relativt billig drinkar och snacka skit och ev. röka vattenpipa.

 

Onsdagar är Ladie's Night på t-banestationen Wan Chai på HK Island. Första drinken gratis för tjejer. Fast peronalen brukar inte bry sig så mycket, så prova gå fram till baren igen, så kanske även den andra, tredje och sjunde blir gratis.

 

Färdas i HK:

Investera i ett Octupus-card (som för övrigt fungerar på nästan alla färdmedel I HK: buss, tunnelbana, färja...), som du lätt kan köpa, fylla på och lösa in i vilken tunnelbanespärr som helst. Hur mycket det kostar beror på var och hur långt du åkt. Att åka över vattnet kostar tex. 8 HKD, men att åka mellan två stationer på en och samma ö kostar kanske bara 2.

 

Tunnelbana är lättaste sättet att ta sig fram i HK, i min åsikt. Dra ditt Octopus-card och åk. Det snabbaste alternativet för att ta sig fram, och tunnelbanan är logisk och välmarkerad med ljuspluppar på t-banekartan i vagnarna så man alltid vet var man är.

 

Ett annat alternativ (som jag vet nada om) är buss. Jag säger inte något om det, eftersom jag själv knappt åkte buss i HK, men med tanke på hur problemfri resten av traffiken är slår jag vad om att buss är enkelt och bekvämt, det också.

 

Färja är ett annat sätt att ta sig över vattnet. Tar lite längre tid och lite väntan på att färjan ska komma in och bordas, men det är inte lika crowded och definitivt en fantastisk upplevelse under kvällen när man ser neonljusen reflekteras i vattnet. Färjeläggningar finns vid Central och Admirality på HK Island och vid Tsim Sha Tsui på Kowloon.

 

Taxi är ett annat alternativ. Notera att taxi kan bli både dyrt och krångligt eftersom HK's taxisystem av någon anledning inte tillåter vissa taxibilar att lämna vissa områden. Man kan inte se på taxibilen vilka som får köra mellan områden och vilka som inte får det, så, ja...

 

Shopping:

Jag skulle kalla hela HK för en enda stor shopping-galleria. Affärerna finns överallt och nästan alla är intressanta. Elektronik kan vara svårt dock, och för att undvika att få knock-offs, se till att köpa i en affär som ser legit ut. Jag köpte min telefon i en affär i en galleria vid Causeway Bay, mitt emot biografen. Men jag kan inte beskriva det noggrannare, så antingen googla, kolla i Lonely Planet eller bara strosa runt och se vad som ser bra ut. Jag tror inte att några affärer är så dåliga.

 

Ett annat område med shopping som jag uppskattade var områdena runt Tsim Sha Tsui. Där fanns många små kläd- och prylbutiker som var rätt billiga och hade väldigt unika kläder och skor.

 

Night market vid Kowloon måste nämnas i den här kategorin. HK har många olika marknader och ärligt talat är affärerna runt omkring lika spännande. Likväl, marknaderna är bra för att köpa souvenirer och att pruta på billiga skräpsaker.

 

Sevärdheter och saker att göra:

Något man definitivt måste se när man besöker HK är Avenue of Stars, vilket är en promenad längs med vattnet på Kowloon-sidan. Går man dit efter mörkrets inbrott får man se en fantastisk och oförglömlig show av neonljus. För att ta sig dit går du av vid t-banestationen Tsim Sha Tsui och följer sedan skyltarna. Ibland är dessa skyltar inte helt lätta och det kan ta ett tag att ta sig dit, men med en karta borde det inte vara några problem. Och det är värt det.

 

Victoria Peak är den högsta utsiktspunkten på HK Island. Ta en taxi till ingången och ta en tram upp till toppen (Octopus-card gäller även här, men se till att ha tillräckligt med pengar på det så du kommer ner igen). En alternativ väg för den äventyrliga eller den vältränade är att gå hela vägen upp. På toppen finns flera restauranger och kafeér (alla förstås väldigt dyra) och andra affärer. Här uppe hittade vi saltlakrits (!) efter ett halvår i ett land vars invånare älskar sött. Klockan 8 på kvällen hålls en ljusshow över Kowloon, som kan vara värd att se.

 

HK är kanske främst sedd som shopping-stad, men det är trots allt ett litet mini-ö-rike och badmöjligheter finns naturligtvis. Eftersom, trots vad jag sa i introduktionen, Hong Kongeser ändå är kineser så badar de inte (jag vet inte varför – kineser besöker mer än gärna stränder, men jag har aldrig hört talas om en kines som badar) och stränderna har du i princip för dig själv. Ta en färja från Central ut till någon av de kringliggande öarna (jag har varit på Lantau) och ta sedan buss eller taxi och kliv av någonstans vid vattnet. Så lätt är det. Du kommer garanterat se vacker natur och växtliv och ha det bra på en lugn strand. Glöm inte att ta med mat och vatten dock, för det kommer det troligtvis inte finnas att köpa på din strand. Och solskydd, vad du än gör, glöm inte solskyddet.

 

Måsten (enligt mig):

Skaffa ett Octupus-card.

Åk buss från och till flygplatsen.

Gör Avenue of Stars på kvällen.

 

Disclaimer:

Förstås är jag ingen guidebok. Allt jag har skrivit om i det här inlägget är saker som jag själv gjorde de gånger jag varit i Hong Kong och de är långt ifrån allt som finns att göra här. Men jag kan inte sitta och skriva ner allt som jag inte vet något om, var skulle det leda? Jag vill dela med mig av mina erfarenheter och tips men mitt främsta tips är ändå: strosa och upptäck! HK har så mycket att se att du inte hinner strosa långt innan du kommer stöta in i något spännande.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha vet inte hur nyttigt det är egentligen men efter året i Dhaka tycker jag att luften här är som rena drömmen:))

2011-11-25 @ 01:52:35
URL: http://endorfinkickar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0