Inlägg nr. 16 - Träning och sånt där.

Som jag nämnt tidigare är uni här lite grann som grundskolan i Sverige - nu senaste beviset: friluftsdag. Om några veckor ska vi ha en friidrottstävling med alla utländska studenter. Idag på lektionen tog läraren upp det här och frågade glatt vilka som ville vara med. "Ruben, vill du stöta kula? Karl, ska du kasta spjut kanske? Louis, du ska väl springa 100 meter?"
Asiaterna och tjejerna i klassen frågade hon inte. Inte förrän hon, förmodligen lite på skämt, frågade: "Ica, vill du springa 100 meter?" Jag tittade förvirrat upp från pappret jag suttit och skärskådat och sa: "Ehh?". Det betydde tydligen "ja".
När vi senare gick fram till katedern för att skriva upp oss på respektive listor såg jag att det på en lista fanns alternativet '1500 meter'. Jag frågade läraren om jag kunde vara med i den istället, varpå jag fick en blick tillbaka som jag sent kommer glömma. Chocken i lärarens ögon lös igenom och hon utbrast högt: "Det är för långt, då blir du ju trött!?"
"Men...", sa jag, men blev tystad när läraren pekade på listan.
"Det där är ju killarnas lista", sa hon och gav mig istället tjejernas.
"Jaha", suckade jag och skrev upp mig på 800 meter, det längsta alternativet på tjejernas lista.

Precis utanför min bostadsbyggnad finns ett sportfält. Där brukar jag och Jenny gå och träna mest varje/varannan dag. Ibland springer vi några varv, ibland spelar vi badminton och ibland leker vi med hantlar. Men oavsett vad man hittar på kan man vara säker på att alltid ha underhållning. Vid sportfältet finns nämligen något som jag aldrig stött på innan: lustiga träningskläder och fantastiskt underliga springstilar.

Jeans och vinterjacka var länge det uppenbara valet av träningskläder. Nu när det börjat bli varmare är vinterjackan oftare av än på, men jeansen håller de fast vid. Människor som "springer" i så långsam takt att jag går om dem är inte heller ovanliga och de som går eller springer baklänges är fler ändå. Vissa anser att armarna bör få en lika genomgående träning som benen och ser mer ut som att de fäktar mygg än att de faktiskt tränar. Mer än så skulle jag nog kunna komma på, men nu måste jag iväg och plugga så kram på er alla och hoppas ni mår bra!

Kommentarer
Postat av: mormor

Trevligt som vanligt att läsa. Bra att du håller igång! Nu åker vi till Italien för att spela golf. Ser fram emot att läsa vad som hänt dig när vi kommer hem om en vecka. Må så gott!

2011-03-26 @ 22:14:20
Postat av: Lotta Fi

Filma, vetja!



Jag viker mig dubbel av garv (=svenska för rofl) inför din beskrivning av springstilarna. Kan det vara sant? Jag vill se det i verkliga livet.

2011-03-26 @ 23:15:32
URL: http://smastadssnack.wordpress.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0