Inlägg nr. 12 - Första skolveckan.

På lördagen i förra veckan tog vi vårt pick och pack och flyttade in på skolan. Jag hamnade i ett rum tillsammans med Jenny, min goda vän från Uppsala, och det är jag nöjd med. Rummet är väldigt fräscht, om än lite kallt, men efter ett besök på IKEA respektive Walmart var även det problemet avhjälpt (med filtar). Duschen är en äkta kinesisk dusch och jag kan inte riktigt påstå att jag kommit över det än: duschen är så gott som rakt ovanför toaletten och vid sidan om där man står finns det några rostiga rör. I övrigt är badrummet stort för att vara kinesiskt.

 

Varje morgon vid halv nio kommer städtanterna (förlåt, hygienteknikerna) och petar lite grann på golvet med en borste, samt tömmer papperskorgarna. Jenny, i egenhet of her being petig städtjej, har köpt in en mopp och lite skurmedel, och jag, i egenhet of my being petig ordning-och-redatjej, har köpt in lådor, mappar och annan förvaring.

 

Lektionerna, ja. Måndag till fredag, åtta till tolv, allting på kinesiska. Fyra ämnen: Läsa, Lyssna, Tala och Kinesiska. Eh, ja, så kallas den, men vad “Kinesiska” faktiskt är, är grammatik och nya ord. Lärarna är väldigt söta och trevliga. Förstås är det väldigt svårt att hänga med i två timmar långa lektioner bara kinesiska men lärarna är väldigt pedagogiska och frågar hela tiden “明白了吗?” (Förstår ni?)


Innan terminen började fick vi alla göra ett prov för att se vilken nivå vi var på, för att sedan bli sorterad i en grupp. Jag hamnade i grupp tre, men efter att ha gäspat mig igenom grupp tres lektioner första skoldagen bestämde jag mig för att i alla fall prova grupp fyra. Jag och några andra vänner gick på en lektion och vi konstaterade på en gång att det kändes mycket bättre, så där stannade vi.

 

Campus då? Det är stort. Än så länge har jag sett en sportarena (med gym och pingpong-hall), lunchrestaurang nummer 2, cafeteria nummer 2 och 3, snabbköp nummer 2, en lågstadieskola och en väldans massa lägenheter innehållandes studentrum. Tydligen ska det även finnas tre bibliotek, men de har jag ännu inte sett skymten av.

 

Skolhusen ser precis ut som i filmer. Asiatiska skolor följer, av någon anledning, alltid samma struktur. Tre, kanske fyra, våningar höga hus, en lång korridor på varje våning, med kanske sju klassrum i varje korridor. Klassrummen har två ingångar, med glasrutor på, så att vem än som vill kan se in. Klassrummen heter 401, 402, 403 osv. osv. Fyran står för våning, resten för grupp. Grupp ett är i klassrum 401, grupp två i 402 etc. Skolhusen är öppna varje dag i veckan. När jag till exempel gick dit idag (söndag) för att fota, möttes jag av några klasskompisar som var där och spelade pingis i korridoren, samt ett gäng lärare som satt och pratade i lärarrummet. När jag berättade varför jag var där så var de mycket hjälpsamma och sa åt mig att ”等一下”(vänta ett ögonblick) och sprang iväg. När de kom tillbaka hade de nycklar så jag skulle kunna fota även inne i mitt klassrum.

 


Kommentarer
Postat av: Anders F

ICA, du skriver fett bra !

Klassrummen liknar lite svenskt 60-tal, men studentrummen ser ju inte värre ut en en del de fortfarande har i USA

2011-03-06 @ 21:37:14
Postat av: ica

Tack, och ja, det är seriös lågstadikänsla över klassrummen, men det är rätt trevligt. Lite jobbigt för mina lång klasskompisar som inte får in sina ben under de låga borden bara. Ja, vårt rum klagar jag verkligen inte på. Det är fräscht och stort.

2011-03-07 @ 08:44:45
URL: http://vlogistica.blogg.se/
Postat av: Lotta Fi

Om första bilden föreställer ett skolhus så är exteriören definitivt mer imponerande än interiören. Insidna av klassrummet påminner om min highschool i USA slutet av 70-talet, korridorer och allt.

Ert rum ser fräsch ut, så långt man kan se, men det kanske man ska tacka Walmart och Ikea för? Återstår att se om du kan klämma in en kamera i badrummet. Du har väl vidvinkel?



Kram L

2011-03-07 @ 11:23:32
URL: http://smastadssnack.wordpress.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0