Inlägg nr. 7 - Shopping och resor

Nu sitter jag på mitt hotellrum och har precis gjort mig iordning för att lägga mig och sova. Det ska bli skönt. Jag har inte tagit så mycket bilder de senaste dagarna, och jag har heller inte lika mycket att skriva om. Det av en anledning. Nu har vi sett klart på tempel och byggnader och sevärdheter i Beijing och ägnar dagarna åt att utforska stan och shoppa. Mycket intressant, det också, men det är svårt att dela med sig av det genom text. I alla fall såhär, i korta inlägg. Jag hade förstås kunnat skriva om den fantastiska hutongen som vi gick igenom idag. Lösa hundar som sprang fram och tillbaka, en adorable katt som låg på en tunna och spann. Kinesiska män som stod i ett gathörn och spelade kinesiskt schack. Jag kan säga allt det här, och mer därtill, men jag betvivlar att känslan faktiskt kommer sippra igenom. Går jag dit igen ska jag ta bilder.

I alla fall. Tåg i Kina. Jag visste inte innan jag kom hit att det var ett problem. Nu vet jag bättre. Vi har planerat en resa ett tag och för tre dagar sedan gick vi ner till tågstationen och köpte biljetter. Tre enkelbiljetter till Suzhou. Varför bara enkelbiljetter då? Jo, för när vi frågade om tåg tillbaka från Shanghai fick vi svaret att biljetterna för det datum vi ville resa hem på ännu inte släppts. Så vi gick istället hem och bokade hotellrum i Suzhou och Shanghai. När vi kom tillbaka följande dag för att köpa hemresebiljetterna fick vi svaret att det var slutsålt. Varenda liten biljett, slutsåld. Tydligen är det såhär. Regeringen(?) bestämmer när biljetterna ska släppas, och det kan ske lite när som helst. Och när de släpps blir de slutsålda på bara några timmar. För att köpa tågbiljetter i Kina måste man alltså ha väldigt mycket tur. Hur gjorde vi då? Vi började frenetiskt leta efter flyg, med hjälp av vår kinesiska kompis (som verkligen är en räddare i nöden, gällande så mycket!). Efter flera fruktlösa försök (alla av olika anledningar) bestämde  vi oss för att försöka igen påföljande dag och gick och la oss med en klump i magen. Förmiddagen därpå begav vi oss ner till tågstationen, inte speciellt hoppfulla, men vad kunde vi förlora? Och vi fick biljetter! Helt fantastiskt! Så nu är resan bokad och klar. Onsdag åker vi till Suzhou, lördag morgon till Shanghai och måndag morgon tillbaka till Beijing. Under den här tiden kommer jag lämna min dator i Beijing, så förvänta er inga blogginlägg.

I alla fall, nu till vad jag tänkte skriva om. Shopping. Eller ja, saker jag köpt. Enjoy!

En iPhone. Nej förlåt, en sciphone. För 250 pix fick jag hem en kinesisk iphone-kopia. Om den funkar? Ptja, jag kan ringa på den i alla fall. Den duger gott för mig!

Ett par örhängen införskaffades i en tibetansk affär. Jag är mycket nöjd. Även om de är så pass stora att jag får spara dem till något speciellt tillfälle.

Mulberry-väska. Kopia förstås. Den är väldigt snygg så jag är glad, men kvalitén är inte den bästa förstås. Vi får se hur länge den håller...

Überunderbar tröja som jag gillade från första gången jag såg den.

Yep, det var nog det. Eller, jag har köpt mer saker, men inget värt att berätta.
Hoppas alla ni där hemma mår bra och har det skoj. Kram!

Kommentarer
Postat av: famo

var rädd om dej OCH ha roligt ändå

2011-02-13 @ 19:52:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0