Inlägg nr. 14 - Omöjliga uppgifter och Japan

Tänk dig att du sitter i en skolbänk. Läraren har nyss lämnat fram till dig ett papper. Du tittar på pappret, registrerar vad som står där och vänder sedan blicken mot läraren, förvirrat. Läraren nickar uppmuntrande mot dig. "Gör det som står på pappret, du". Så du sätter igång.

Pappret är fullt med bokstäver. Allting utan mellanslag och på ett språk du bara kan några ord på. Uppgiften är att sätta mellanslag, att bestämma vilka bokstäver som hänger ihop och bildar ord. Och att bestämma vilka bokstäver ska stå för sig. Det är vad vi gjorde på lektionen idag. Jag skulle vilja kalla det gissningslek.



Med tanke på händelsena i Japan vill jag säga några ord om hur det påverkat oss här: jag har några klasskompisar som panikar lite smått och googlar efter uppdateringar om situationen stup i kvarten. Och jag oroar mig för mina vänner och andra människor som bor i Japan. Kort sagt har händelsen inte påverkat oss här speciellt mycket alls. Enligt senaste uppgifterna har radioaktiviteten inte nått Kina ännu och eftersom prognosen för veckan framöver är sol är det ingen mening att oroa sig. Kinas tidningar håller relativt tyst om händelsen än så länge och jag har ingen lust att panika förrän det verkligen behövs. Vilket jag hoppas inte kommer behövas alls. Hoppas ni alla där hemma mår bra och låter bli att äta blåbären nästa sommar (eftersom de kommer vara fulla av radioaktivitet).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0