Inlägg nr. 6 - Inga fler tempel!

Nu börjar dagarna flyta ihop på riktigt. Jag tänkte skriva "i måndags var vi och..." men nu inser jag att jag att det nog faktiskt var i tisdags. I vilket fall, för tre dagar sedan besökte vi ett område som heter Sanlitun. Där finns en massa barer och ambassader och det är dessutom ett lite finare shoppingdistrikt. Vi vandrade runt bland de västerländska butikerna i distriktet, åt lite och tittade på maffiga byggnader. Sedan begav vi oss in mot Beijings centrum. Precis bakom himmelska fridens torg hittade vi en stor, stor byggnad som vår kinesiska vän förklarade för oss markerade Beijing stads ena forna tiders hörn. Bakom den finns nu för tiden ännu mer av Beijing stad; en enorm shoppinggata tornade upp sig och alla byggnader var i traditionell kinesisk stil. Där hade vi gärna strosat av och an i ett par timmar, men vi hade ett mål: Pekinganka. Jag provade lite grann men blev inte imponerad och åt resten av pannkakorna (ja, Pekinganka äts tillsammans med pannkakor) med bara grönsaker.

Dagen efter det var det dags för kinesiska muren. Vi fick gå upp tidigt och missade därför frukosten på hotellet. Sötsaker till frukost och middag var väl ingen höjdare men muren däremot var toppen. Superfin utsikt och massvis med träning. Några dagar senare och jag är fortfarande stel i benen. För första gången märkte jag av lite problem med luftvägarna i bilen upp till muren. Jag vet inte om det var för att bilen vi åkte i var fruktansvärt inrökt eller om det var för att vi närmade oss locket av avgaser som ligger över Beijing men halsen kliade och jag ville hosta. När vi väl kom upp på muren försvann den här känslan och vi kom ut ur locket: istället var det plötsligt strålande sol och den kombinationen tillsammans med trappa upp och trappa ner gjorde att nog fler än jag önskade att de lämnat sina vinterjackor hemma.

Igår besökte vi en massa tempel. Först gick vi till Lamatemplet (ett tibetanskt tempel) och viftade rökelsestickor och bad till gudarna. Det var en intressant upplevelse. Efter det: Konfucius-templet. Men som ni märker orkar jag inte direkt skriva om det. Det är för att vi nu är så trötta på allt som heter tempel, kinesisk arkitektur och slott. Hemskt, men så är det. Efter det promenerade vi längs med närliggande genuina kinesiska shoppinggator, dvs. gatorna där kineser som varken är superrika eller superfattiga shoppar.

Idag har varit en shoppingdag. Jag har införskaffat några (i mina ögon) fynd, men det visar jag någon annan dag, för nu ska jag sova!













Kommentarer
Postat av: Elin

Snygga bilder! Men vilka skumma barbie-kaniner dom har på tempel-pålarna.. ser lite out of place ut. O.o

2011-02-10 @ 18:46:15
Postat av: ica

Elin: det är för att det är harens år nu :) det är harar överallt, där man minst anar det. jag ska ladda upp en psycho bild jag tog i nästa inlägg med den skummaste kaninen ever.

2011-02-11 @ 04:01:01
URL: http://vlogistica.blogg.se/
Postat av: Pappa

Hej!

Nu har vi tittat på din blogg här på Muraregatan.Vi är Arne och Helna, Mona o Pär och pappa och Ingela.

Jättefina bilder du har tagit.

2011-02-12 @ 21:12:15
URL: http://vlogistica

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0