Inlägg nr. 13 - Får och får inte.

Redan från vårt allra första besök på skolan blev det rätt klart att vi inte får göra vad vi vill här. Efter ett tal av rektorn stod "introduktion om viktiga saker" näst på tur och det var intressant. En liten försynt kinesiska klev fram till mikrofonen och började berätta om än den ena, än den andra (på engelska, som tur var) invecklade blanketten vi skulle behöva fylla i. Sedan, till vår förvåning, följde något som jag inte sett sedan högstadiet - moralkakelektion:

"Ni får inte bryta emot skolans regler, ni får inte bryta emot Kinas regler, börja inte bråka med någon på stan och ifall någon kommer fram och knivhotar er så ge dem bara er väska. Ta inte svarttaxi, gå inte hem själva på natten, det är farligt att röka, det är farligt att dricka, osv. osv." Allting understruket med groteska före-och-efter-bilder på människor som gjort dessa saker. En söt liten flicka blir till en rödsprängd gammal kvinna med spretigt hår och grådassig hy. En vanlig grabb får plötsligt häng och mustasch. Ja, ni fattar.

På lektionerna fortsätter spektaklet. "Ät inte för mycket, då blir ni tjocka, rök inte, för då kan ni bli sjuka, drick inte för det är farligt, var inte uppe till klockan 3 på natten och sov till klockan 11 på morgonen, för det är farligt (!)".

Konstigt. Jag trodde jag skrev "21" i åldersrutan när jag lämnade in min ansökan till universitetet. Jag måste råkat skriva "12".

Kommentarer
Postat av: Lotta Fi

Aha, livskunskap på kinesiska!

Fick ni verkligen såna föreläsningar på högstadiet?

Like the conclusion.

2011-03-12 @ 23:25:27
URL: http://smastadssnack.wordpress.se
Postat av: jacob

Kinesiska lärare antar att om du blir sjuk för att du sover för sent, dricker och röker för mycket. Det är deras ansvar att betala din sjukvården och sköta om dig. Är det inte fint? ^.^

2011-03-15 @ 02:40:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0