Inlägg nr. 22 - Huanghua

För några veckor sedan hade vi några svenskar på besök - mina klasskompisars föräldrar/partners och vad kan man då hitta på, bättre än att klättra på muren. Vi valde denna gång en ny murdel - Huanghua. Huanghua ligger på andra sidan av Pekings berg. Vilket alltså betyder en lång resa. En timmes buss, 45 minuter minibuss. Sedan var vi framme. Huanghua är en avstängd del av muren, alltså inte öppen för besökare. Det bryr sig dock lokalbefolkningen inte om, och släppte gärna in oss för den ringa summan av 2 kronor (till skillnad från de 150 kronor jag betalade för att få se den andra murbiten). Anledningen till att Huanghua är avstängd är för att den inte är restauredad. Stora "chunks" var borta på sina ställen och vid botten där vi klev av hade de till och med raserat muren helt och hållet för att bygga en damm. Huanghua är väldigt brant och de trappor som finns är raserade. Den var fint, mycket finare än Mutianyu, som jag varit på innan. Jag hoppas jag kommer få möjlighet att besöka fler murdelar innan jag åker hem!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0