Inlägg nr. 10 - Åka tåg i Kina

I och med vår nyvunna erfarenhet kände jag mig manad att skriva lite om den - må så vara att det är svårt att få tågbiljetter i Kina, men att åka tåg är så himla mycket lättare.

På vägen till Suzhou åkte vi första klass: en mycket bekväm upplevelse, med stora, breda säten och relativt lugnt och tyst. Det mest uppenbart osvenska var nog kinesiskorna i uniform (med högklackat!) som vandrade korridorerna fram och tillbaka med en snacksvagn, precis som på ett flyg, fast oftare.

På den korta resan (en halvtimme) mellan Suzhou och Shanghai kom vi tidigt till stationen och valde att ta ett tidigare tåg framför ett billigare. Sålunda hamnade vi i deluxe-boxen, en, för mig, rätt så negativ upplevelse. Jag hamnade inträngd bakom en vägg, i ett ensamt säte. Jag såg ingenting, kunde inte prata med någon och sätena var precis som i första klass eller sämre. Det positiva jag skulle vilja säga om saken är väl att man fick en burk iskaffe. Men eftersom jag inte dricker kaffe är inte det heller något som jag värderar särskilt högt. Men! Mina hårda ord till trots kan jag slå vad om att deluxe-klass säkert är väldigt trevligt om man får rätt säte, eller om man vill sova under resan.

På resan tillbaka hamnade vi i andra klass. Det märktes. De kineser jag pratat med har frågat varför vi bokade första klass och menar att andra klass är precis lika bra. Märkligt. De svenskar jag pratat med håller alla med om att de 50-100 spänn mer som första klass kostar är väl värda. Jag instämmer med dem. Det har säkert att göra med hur vi svenskar lever, jag menar: sveriges befolkning är 9 miljoner. Befolkningen bara i Beijing är 22 mille (enligt statistik från wikipedia). Nu menar jag inte att andra klass på ett kinesiskt tåg är hemskt, bara att det är lite sämre än svensk andra klass. Hade vår andra klass-resa inte varit en tio timmar lång, nattlig färd (med ljuset tänt under hela redan) hade vi nog varit mindre aviga mot kinesisk andra klass.

Nu bör poängteras att sträckan Beijing-Shanghai är Kinas viktigaste tågrutt och är därför välunderhållen. Jag vill inte veta hur det skulle vara att åka tåg i de fattigare och mindre tätbefolkade delarna av Kina.

Några korta ord om tågstationer. Kinas tågstationer är på det hela väldigt välorganiserade och logiska. Beijings södra och Shanghais Hongqiao påminde läskigt mycket om flygplatser, medan Suzhous tågstation var något av det mest kaotiska och förvirrande jag någonsin stött på. Vilket jag antar är fallet på de lite mindre tågstationerna, där färre människor passerar varje dag.

Här kommer en bild som vi tog inne i Shanghai Hongqiaos tågstation


Kommentarer
Postat av: Anders Fredriksson

Ser ut att ta slut vid horisonten.

Trodde det alltid var trång på tågstationer

2011-02-27 @ 20:53:40
Postat av: Lotta Fi

Stockholms Central är rena kalabaliken i jämförelse.

Hur går det med inkvarteringen? Väntar med spänning på nästa inlägg...

2011-03-03 @ 11:38:35
URL: http://smastadssnack.wordpress.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0